Trgovina putem interneta je najprofitabilniji obilik trgovine. Razlog takvoj profitabilnosti su jednostavnost i niski troškovi. Internet trgovina nema radno vrijeme, kupovanje je moguće 24sata dnevno, a proizvod je dostupan i onim najudaljenijim internet korisnicima.Više od 300 milijuna korisnika Interneta u svijetu postaju potencijalni kupci i ne plaća se zakup poslovnog prostora jer je umjesto trgovine potreban samo jedan Internet site.
Internet tržište je jedno od najvećih svjetskih tržišta u razvoju. Postoji li kvalitetna ponuda, korisnici se lako odlučuju na kupovinu putem Interneta jer ona podrazumijeva veći izbor, jednostavnu usporedbu cijena izmeĎu više prodavača te uslugu dostave na kućna vrata, što znači uštedu vremena. Sve informacije ili cijene u Internet trgovini mogu se odmah promijeniti kako bi informacija što prije stigla do kupaca.
PODELA I OBLASTI
Najznacajniji kriterijum za podelu elektronskog poslovanja je svakako stepen korišcenja elektronske tehnologijedju savremenom poslovanju. Po ovom kriterijumu elektronsko poslovanje možemo podeliti na:
• Potpuno elektronsko poslovanje- To znaci da se kompletan ekonomski ciklus od prozvodnje preko trgovine i distribucije mora obavljati potpuno uz primenu elektronskih tenologija.
• Delimicno elektronsko poslovanje- podrazumeva elektronifikaciju pojedinih poslovnih procesa. Ovaj vid ekonomskog poslovanja se cešce srecedju praksi, i to zbog: nedostatka finansijskih sredstava, niskog stepena razvijenosti pojedinih tehnologija, ali i radne intezivnosti nekih aktivnosti.
Elektronsko poslovanje se sastoji iz dva glavna dela: strategije elektronskog poslovanja i primene elektronskog poslovanja (operativni procesi). Strategijama elektronskog poslovanja definišu se svi poslovni procesi koji imaju za krajnji cilj zadovoljstvo klijenta i profit firme. Medjutim, da bi se ostvario cilj elektronskog poslovanja, potrebno je kreirati i voditi operativne procese koji u biti cine elektronsko poslovanje.
Elektronsko poslovanje se sastoji iz nekoliko oblasti. Ove oblasti predstavljaju elektronificirane aktivnosti savremenog poslovanja, i njihova zajednicka karakteristika je korišcenje elektronske tehnologije. Oblasti elektronskog poslovanja su:
e-Filozofija
Elektronska filozofija, odnosno, Business Philosophy, Strategy & Policy je, pak, takva filozofija poslovanja koja ima za cilj klijenta, a koja jedjutemeljena na strategiji “posmatraj globalno, deluj lokalno“, u distribuiranom okruženju Interneta, gde je cilj ostvariti odabrani nivo interaktivnosti s klijentom.
e-Trgovina
Elektronska trgovina je danas najznacajnija oblast elektronskog poslovanja. Sve definicije elektronske trgovine možemo podeliti u tri kategorije: opšte, šire i uže. Opšte definicije daju najopširnije poimanje elektronske trgovine. Na primer, elektronska trgovina se definiše kao “opšti pojam za poslovanjedjuz pomoc telekomunikacija i sredstava baziranih na komunikacijama“. Ove definicije ne daju znacenje vec samo utvrduju njegove granice. Šire definicije pokušavaju da daju znacenje, ali ukljucuju i aktivnosti koje nisu samo trgovinske. Tako se elektronska trgovina definiše kao “svaka upotreba eleketronskih mreža i tehnologija za trgovinske i druge ekonomske aktivnosti“. U šire definicije spadaju i one koje kombinuju aktivnosti i tehnološke aplikacije, pa se za elektronsku trgovinu kaže da je to “poslovanje elektronskim putem“. Ono je bazirano na elektronskoj obradi i prenosu podataka ukljucujuci tekst, zvuk i video. Ona ukljucuje mnoge aktivnosti kao elektronsko trgovanje robom i uslugama, elektronsku isporuku digitalnih sadržaja, elektronski transfer novca, elektronsko trgovanje aukcijama, elektronske listove, trgovinske aukcije, direktan marketing i postprodajnedjusluge. Ona podrazumeva i proizvode i usluge, tradicionalne aktivnosti (obrazovanje, zdravstvo) i nove aktivnosti (virtuelne tržne centre). Uže definicije smatraju da elektronska trgovina predstavlja elektronificiranu trgovinsku aktivnost, pa je definišu kao kupovinu proizvoda i usluga i informacija putem elektronske mreže. Ima pogrešnih shvatanja da elektronska trgovina predstavlja trgovinu putem Interneta. Internet trgovina je sastavni deo elektronske trgovine. Smatra se da je najprikladnija definicija ona, koja elektronsku trgovinu definiše kao trgovinsku aktivnost koja se obavlja primenom elektronske tehnologije.
e-Placanja
Elektronska placanja podrazumevaju transfer novca i izvršenje placanja primenom elektronske tehologije. Elektronska placanja velikih vrednosti se obavlaju upotrebom privatnih informacionih mreža. Korisnici ovih mreža su banke i druge finansijske institucije. Ovakve mreže se koriste za obavljanje medunarodnih placanja (kao što je mreža S.W.I.F.T. organizacije) i za unutrašnji platni promet (primer americke mreže FEDWIRE). Placanje malih vrednosti se elektronski obavlajju uglavnom primenom elektronskih kartica. Najsavremeniji vid platnih kartica su platne kartice sa elektronskim ocitavanjem informacija i one omogucavaju elektronska placanja uglavnom primenom elektronskog prenosa sredstava sa mesta prodaje (EFTPOS).
e-Komunikacije
Elektronske komunikacije podrazumevaju oblast elektronskog poslovanja u kojoj se elektronska tehnologija primenjuje za razmenu poruka izmedu poslovnih subjekata. Najznacajniji mediji elektronskih komunikacija su: elektronska razmena podataka-EDI, EAN komunikacija-EANCOM i Internet komunikacioni servisi.
e-Marketing
Strateško odlucivanje o poslovnim procesima (eIntelligence) u cilju zadovoljenja potreba korisnika i firme zasniva se na kreiranju baza znanja o profilu i potrebama kupaca, osoblja firme, managementa, i ostalih ciljnih javnosti u poslovnom okruženju firme.
e-Proizvodnja
Elektronska proizvodnja podrazumeva stvaranje proizvoda i izvršejedjusluga primenom elektronske tehnologije. Ovo je nova oblast elektronskog poslovanja i uslovljena je nastankom elektronskih proizvoda. Distribuirano okruženje obezbeduje rad na daljinu: "telework", "work at home", "virtual teams", "procedures at intranet", "Web expert conferencing"... Internet takode omogucujedjupravljanje kvalitetom proizvoda koji su kreirani na osnovu potreba korisnika u realnom vremenu.
e-Tehnologija
Da bi se ostvario sistem efikasnog i isplativog elektronskog poslovanja, firma mora da poseduje odredenu informacionu i komunikacionu infrastrukturu, da ima opisane poslovne procese na nivou upravljanja bazama podataka i da strateški i operativno koristi podatke iz informacionog sistema za upravljanje na razlicitim hijerarhijskim nivoima odlucivanja. Elektronske tehnologije su one tehnologije koje omogucuju ostvarenje online poslovnih procesa, od nivoa Web softverske tehnologije (asp, php, sql, java...), dizajna (Web design) i njihovedjupotrebljivosti na nivou potreba korisnika ("usability"). One obuhvataju i procese razmene imedu zainteresovanih strana u poslovnom procesu (B2C, B2B, B2E, B2G, C2G, eBanking ...).
e-Distribucija
Jedna od karakteristika elektronskih proizvoda je mogucnost elektronske distribucije, obzirom da ovi proizvodi nemaju materijalni oblik. Internet je kanal za distribuciju koji obezbeduje najniže troškove distribucije i zahteva manje angažovanje kapitala za distribuciju. Potpuno elektronsko poslovanje se razlikjue od delimicnog, po tome što ukljucuje elektronsku distribuciju. Da bi sedjuspešno završio proces razmene dobara izmedu zainteresovanih strana u procesu online poslovanja, potrebno je obezbediti prilagodene modele lanaca distribucije fizickih i nematerijalnih dobara i usluga.
e-Zaštita
Da bi kompletan proces online poslovanja bio ureden i u skladu sa potrebama zainteresovanih strana, mora postojati pravni okvir koji osigurava bezbedno poslovanje sa maksimalno smanjenim rizicima.
Sve je više kvalitetnih virtualnih trgovina na internetskom prostoru. Nudi se sve šira paleta proizvoda i usluga: od usluga organizacije i rezerviranja putovanja, odjeće i obuće, proizvoda za ljepotu i zdravlje, knjiga i stručne literature do dostave pizze na kućna vrata. Mnogi menadžeri tvrtki ivlasnici postojećih web stranica razmišljaju o pokretanju virtualne trgovine. Planiranje virtualne trgovine je kreativni proces koji se ostvaruje u šest koraka:
1. Donošenje odluke i rokova o uspostavljanju virtualne trgovine
2. Izbor asortimana proizvoda i usluga
3. Izbor načina plaćanja u virtualnoj trgovini i organizcija distribucije proizvoda
4. Registracija domene i otvaranje Web mjesta (serverska podrška)
5. Kreiranje web stranica za virtualnu trgovinu
6. Plan održavanja i promocija virtualne trgovine.
Sigurnost e - trgovine
Ono što mnoge potencijalne kupce zabrinjava je sigurnost Interneta, odnosno mogu li bez straha slati brojeve kreditnih kartica preko interneta. Web trgovina mora pružiti osjećaj sigurnosti da kupac može povjeriti svoje osobne informacije i novac, da nema straha od toga hoće li dobiti proizvod ili ne i, može li kasnije reklamirati proizvod ako s njim nešto nije u redu Posebni protokoli, kao što je SSL protokol, omogućavaju sigurno slanje raznih podataka putem Interneta bez mogućnosti da netko neželjen pročita te podatke. Riječ je o sustavu šifriranja čiju je šifru praktički nemoguće probiti u vremenu kraćem od nekoliko desetaka godina. Koristi li se SSL protokol, slanje brojeva kreditnih kartica i drugih povjerljivih informacija preko Interneta može se smatrati vrlo sigurnim. Browse-ri, odnosno Internet preglednici, omogućavaju šifrirano slanje podataka preko Interneta. Oni rade u dva moda, normalnom i sigurnom modu što se vidi poput ključa ili lokota na desnom donjem dijelu stranice. Kada je ključ puknut, odnosno lokot otvoren, ili kada ih nema, tada browser radi u normalnom modu. Kada je stranica sigurna, ključ postaje čitav, odnosno loko tzatvoren. Sigurnost stranice može se provjeriti i prema njezinoj web adresi. Adresa web stranice obično počinje sa "http://'. Sigurna stranica započinje sa "https://' gdje dodatno slovo označava da trgovac koristi sigurni server za primanje podataka.
Saveti za uspješnu e - trgovinu .
JEDNOSTAVNA NAVIGACIJA- Ukoliko se korisnik bude lako snalazio, jednostavno pronalazio željenu destinaciju, proizvod i uslugu biti će korak bliže da zaključi trgovinu s vama. Suprotno tome, svaki suvišan klik mišem umanjuje mogućnost da potencijalan kupac i postane kupcem.
PROIZVODI RAZDELJENI PO KATEGORIJE- Kako biste olakšali snalaženje na vašim stranicama, katalog proizvoda ili usluga podijelite u laicima smislene kategorije, odnosno podkategorije. Nikako nemojte pred kupca nabacati informacije bez reda, već ih nastojte ažurirati i ponuditi sažetke s mogućnošću da saznaju još. Navedite prvo sažetak specifikacije o proizvodu, kako bi potencijalan kupac mogao pogledom preletjeti i zaustaviti se na željenom proizvodu. Klik na opciju “više” trebao bi kupca dovesti do stranice s detaljnom specifikacijom osobina proizvoda.
VELICINA ASORTIMANA- Prevelik izbor usluga ili proizvoda može uroditi i kontra efektom. Nastojte za kupca eliminirati nedoumice i u njegovo ime definirati što je za njega dobro. Primjerice ukoliko nudite crne kožne cipele broj 43, nastojte definirati stil osobe koja ih kupuje. Na taj način će svi naklonjeni casual looku svoju sreću okušati u toj kategoriji proizvoda. Prevelik izbor često je zbunjujuć i zbog neodlučnosti može potjerati potencijalnog kupca da sreću potraži na stranicama koje mu nude rješenje.
INOFORMACIJA,INFORMACIJA,IFORMACIJA! Kada kupac pronaĎe na vašim stranicama željen proizvod ili uslugu, vaš zadatak još nije gotov. Informacije o proizvodu, tehnička specifikacija, upute za upotrebu itd. trebaju ga uvjeriti da je ono što nudite, upravo ono što on traži. Pri tome treba predvidjeti sve njegove buduće potrebe - servis, mogućnost povrata robe ukoliko s njom korisnik nije zadovoljan, upute o korištenju, o održavanju proizvoda, kako može doći do rezervnih dijelova. Ponudite potencijalnom kupcu i odgovore ne neke od često postavljanih pitanja te kontakt adresu i brojeve telefona na koje može postaviti pitanja ili dati vlastito mišljenje o proizvodu.Informacija, informacija i informacija osnovni je preduvjet uspješne trgovine. Nikako nemojte omalovažiti znatiželju i voljnost korisnika da upozna vaš proizvod prije samog procesa kupnje.
DIZAJN- stranica prilagodite proizvodu za kojeg ste specijalizirani i vašoj strategiji prodaje. Postoje trgovine i trgovine, a svoju kreirajte poštujući specifikum proizvoda i ciljane skupine korisnika. Dizajniranje košarice još je jedna učestala zamka web trgovine. Zapamtite da to nije mjesto maštovitih i originalnih rješenja. Recimo da je kupac pronašao ciljani proizvod, pročitao njegove specifikacije, pronašao odgovor na sva pitanja i napokon se odlučio na kupovinu. Predvidivo mjesto i prepoznatljivost košarice, iako banalna stvar, vrlo su važni.
MOTIVACIJA-Proizvod/uslugu nije dovoljno samo prodati, potrebno je korisniku dati motivaciju za povratak na vaše stranice. Newsletteri, obavijest o specijalnim ponudama, poklon-bonovi za izvršenu kupovinu nad odreĎenim iznosom, nagovještaj nove kolekcije, nuĎenje proizvoda srodnih onome koji je korisnik upravo kupio, proizvoda za održavanje, nadopunu i ostale akcije vezane uz vašu specifičnu djelatnost trebale bi biti dostatna motivacija. No, nemojte se uspavati, na motivaciji treba kontinuirano raditi jer i ona je potrošna roba.
DEFINICIJE
Elektronsko poslovanje je skup poslovnih aktivnosti koje se odvijaju posredstvom informaciono-komunikacionih tehnologija (posebno Interneta) i koje podrazumevaju :
- optimizaciju poslovnih procesa (proizvodnja, marketing, veleprodaja, distribucija, prodaja, naplata, isporuka, dopuna zaliha ...)
- unapređenje odnosa sa klijentima, zaposlenima, dobavljačima, distributerima ...
- unapređenje ostalih poslovnih servisa podrške (banke, advokatske agencije, računovodstvene agencije, zakonodavstvo, vladine agencije ...)
- unapređenje mehanizama zaštite (ustanovljenje elektronskog potpisa, kriptografija ...)
Ne postoji opšteprihvaćena definicija elektronskog poslovanja, pri čemu se često pojam e-commerce (e-trgovina) poistovećuje sa elektronskim poslovanjem ... Čak i neke velike enciklopedije definišu pojam e-commerce kao e-business odnosno e-poslovanje.
Elektronsko poslovanje je novi način poslovanja koji donosi mnoštvo posebnih pogodnosti. Elektronsko poslovanje predstavlja sistem poslovanja ili skup akcija koji nastoji da potpuno iskoristi blagodeti napretka informaciono-komunikacione tehnologije, a u cilju unapređenja poslovnog procesa. Iako je elektronsko poslovanje najčešće bazirano na web tehnologijama, definicije koje govore o elektronskom poslovanju kao poslovanju preko Interneta su delimično tačne.
Elektronsko poslovanje je svako poslovanje koje se oslanja na informacioni sistem. Informacioni sistem može da se razume kao baza podataka koja je dostupna na lokalnoj ili globalnoj mreži.



1 коментара:
Write коментараMi smo grupa financijskih stručnjaka sposobnih da vam daju zajmove u rasponu od 10.000 do 1.500.000 EUR na stopi od 3% i sa uvjetima koji će vam olakšati vaš život.
ReplyEvo područja u kojima vam možemo pomoći:
* Financijska
* Kredit za nekretnine
* Investicijski zajam
* Auto zajam
* Obveza konsolidacije
* Kreditna linija
* Druga hipoteka
* Kreditna otkup
* Osobni zajmovi
Vi ste podmireni, zabranili bankarstvo i nemate naklonost banaka ili bolje imate projekt i trebate financirati, loše kreditirati ili trebate novac za plaćanje računa, sredstva za ulaganje u posao.
Dakle, ako vam treba kredit, ne ustručavajte se kontaktirati da biste saznali više o našim uvjetima. Za sve ostale informacije molimo kontaktirajte nas
E-mail: france.bpi@yahoo.com
Whatsapp: +12087158530