Predstavljanje proizvoda na internetu nije jednostavan posao. Bitno je da su oni dobro klasifikovani na stranici i da je korisniku omogućeno što jednostavnije doći do željenog podatka, pre nego se okrene konkurenciji. Internet prodavnica omogućava detaljno prikazivanje artikala sa njihovim izgledom, karakteristikama, cenom, opisom i ostalim potrebnim informacijama. Potrošačima je na raspolaganju mogućnost da daju svoj komentar, ocenu i postave dodatna pitanja u vezi sa svakim artiklom. Pitanja se automatski prosleđuju na email adresu, čime se uspostavlja direktna komunikacija sa potencijalnim mušterijama i dobija se povratna informacija o kvalitetu svoje ponude. Tako prikupljene informacije o utiscima posetilaca, njihovim zapažanjima, interesovanjima i sl., predstavljaju dragoceni izvor podataka koji pomaže da se u svakom trenutku ostane u trendu i da se zna šta potrošači misle o ponudi, i kada je to potrebno, mogu se izvršiti korekcije kako bi se ponuda učinila konkurentnijom.
Naposecenije E-prodavnice u svetu su:
Alibaba - http://www.alibaba.com/
Amazon - http://www.amazon.com/
AliExpress - http://www.aliexpress.com/
Booking - http://www.booking.com/
Posetilac internet prodavnice želi da na lak i jednostavan način dođe do svih potrebnih informacija o firmi koja se predstavlja na tom sajtu:
- o vašoj kompaniji,
- delatnosti kojom se bavite,
- o proizvodima i uslugama koje nudite na sajtu,
- o uslovima i načinu naručivanja i plaćanja proizvoda,
- o garanciji,
- mogućnostima za zamenu kupljenih proizvoda
- ili povraćaj novca u slučaju da kupac nije zadovoljan i sl.
Bez obzira na poziciju gde se trenutno nalazi u okviru internet prodavnice, posetiocu mora biti jasno naznačeno i omogućeno da odatle odabere i poseti bilo koji njen deo (katalog proizvoda, naručivanje i sl.). Na svakoj stranici mora postojati link ka ostalim ključnim delovima e-prodavnice, ili bar link ka početnoj strani. Poželjno je da postoji mogućnost pretraživanja proizvoda i/ili usluga po raznim kriterijumima.
PREDNOSTI I NEDOSTACI ELEKTRONSKE TRGOVINE
Ovakav način prodaje ima određene prednosti i nedostatke i sa stanovišta prodavca i sa stanovišta kupca.
Prednosti sa stanovišta prodavca su:
- niži troškovi tekućeg poslovanja
- snižavanja troškova prodaje i isporuke roba i usluga
- skraćenje vremena između plasmana i naplate robe i brži obrt kapitala
- eliminisanje skladišta
- mogućnosti brže reakcije na zahteve kupaca
- manji obim papirne dokumentacije
- brža indentifikacija ciljnog tržišta
- povećanje konkurentnosti prodavca
- skraćivanje kanala prometa
- afirmacija kupovine »just-in-time«
- prodavac je globalno orijentisan što dovodi do internacionalizacije trgovine
Često u elektronskoj trgovini dolazi do konflikta u kanalima prodaje, prvenstveno zbog toga što mnogi proizvođači počinju da zaobilaze svoje dotadašnje distributere i sami se pojavljuju na maloprodajnom tržištu. Zbog toga se smatra da će Internet doneti i kraj sistemu distribucije kakav je danas. U kombinaciji sa sistemima za brzu isporuku robe, nestaće potrebe za skaladištenjem robe kod distributera. Njihova uloga u kanalima prodaje biće zamenjena elektronskim prezentacijama, demonstracijama upotrebe proizvoda a servis i prodrška kupcima će biti organizovani direktno od strane potrošača.
Nedostaci sa stanovišta prodavca su:
- veća cena opreme (hardvera i softvera) neophodne za opsluživanje elektronske prodavnice,
- nedostatak stručnih kadrova za upravljanje i rad u ovom obliku prodaje.
Prednosti sa stanovišta potrošača su:
- kupovina robe iz fotelje
- brža isporuka nego kod drugih oblika nepersonalne prodaje
- niže cene proizvoda
- izbegavanje pritiska prodajnog osoblja
- veći izbor proizvoda i prodavaca
- lakši pristup informacijama
- smanjenje troškova nabavke proizvoda
- brži odgovor prodavaca na zahteve kupaca
- mogućnost nabavke novih proizvoda i usluga
- lakše upoređivanje cena proizvoda i usluga.
Sigurno korisno za potrošače je globalno prisustvo prodavaca što nudi potrošačima i globalan izbor robe i usluga. U elektronskoj trgovini ne postoje fizičke ili nacionalne granice, ograničenje je samo u raširenosti kompjuterske mreže.
Nedostatci sa stanovišta potrošača su:
- nesigurnost elektronskih transakcija
- nedovoljan nivo privatnosti podataka o sklonostima potrošača
- mogućnost pogrešne isporuke proizvoda ili neisporuke proizvoda
- mogućnost lažnog predstavljanja prodavca.