Gde kupiti online ?


Predstavljanje proizvoda na internetu nije jednostavan posao. Bitno je da su oni dobro klasifikovani na stranici i da je korisniku omogućeno što jednostavnije doći do željenog podatka, pre nego se okrene konkurenciji. Internet prodavnica omogućava detaljno prikazivanje artikala sa njihovim izgledom, karakteristikama, cenom, opisom i ostalim potrebnim informacijama. Potrošačima je na raspolaganju mogućnost da daju svoj komentar, ocenu i postave dodatna pitanja u vezi sa svakim artiklom. Pitanja se automatski prosleđuju na email adresu, čime se uspostavlja direktna komunikacija sa potencijalnim mušterijama i dobija se povratna informacija o kvalitetu svoje ponude. Tako prikupljene informacije o utiscima posetilaca, njihovim zapažanjima, interesovanjima i sl., predstavljaju dragoceni izvor podataka koji pomaže da se u svakom trenutku ostane u trendu i da se zna šta potrošači misle o ponudi, i kada je to potrebno, mogu se izvršiti korekcije kako bi se ponuda učinila konkurentnijom.

Naposecenije E-prodavnice u svetu su:






Posetilac internet prodavnice želi da na lak i jednostavan način dođe do svih potrebnih informacija o firmi koja se predstavlja na tom sajtu:
  • o vašoj kompaniji,
  • delatnosti kojom se bavite,
  • o proizvodima i uslugama koje nudite na sajtu,
  • o uslovima i načinu naručivanja i plaćanja proizvoda,
  • o garanciji,
  • mogućnostima za zamenu kupljenih proizvoda
  • ili povraćaj novca u slučaju da kupac nije zadovoljan i sl.
Bez obzira na poziciju gde se trenutno nalazi u okviru internet prodavnice, posetiocu mora biti jasno naznačeno i omogućeno da odatle odabere i poseti bilo koji njen deo (katalog proizvoda, naručivanje i sl.). Na svakoj stranici mora postojati link ka ostalim ključnim delovima e-prodavnice, ili bar link ka početnoj strani. Poželjno je da postoji mogućnost pretraživanja proizvoda i/ili usluga po raznim kriterijumima.

PREDNOSTI I NEDOSTACI ELEKTRONSKE TRGOVINE


Ovakav način prodaje ima određene prednosti i nedostatke i sa stanovišta prodavca i sa stanovišta kupca. 

Prednosti sa stanovišta prodavca su:

-    niži troškovi tekućeg poslovanja
-    snižavanja troškova prodaje i isporuke roba i usluga
-    skraćenje vremena između plasmana i naplate robe i brži obrt kapitala
-    eliminisanje skladišta
-    mogućnosti brže reakcije na zahteve kupaca
-    manji obim papirne dokumentacije
-    brža indentifikacija ciljnog tržišta
-    povećanje konkurentnosti prodavca
-    skraćivanje kanala prometa
-    afirmacija kupovine »just-in-time«
-    prodavac je globalno orijentisan što dovodi do internacionalizacije trgovine

Često u elektronskoj trgovini dolazi do konflikta u kanalima prodaje, prvenstveno zbog toga što mnogi proizvođači počinju da zaobilaze svoje dotadašnje distributere i sami se pojavljuju na maloprodajnom tržištu. Zbog toga se smatra da će Internet doneti i kraj sistemu distribucije kakav je danas. U kombinaciji sa sistemima za brzu isporuku robe, nestaće potrebe za skaladištenjem robe kod distributera. Njihova uloga u kanalima prodaje biće zamenjena elektronskim prezentacijama, demonstracijama upotrebe proizvoda a servis i prodrška kupcima će biti organizovani direktno od strane potrošača. 

Nedostaci sa stanovišta prodavca su:

-    veća cena opreme (hardvera i softvera) neophodne za opsluživanje elektronske prodavnice,
-    nedostatak stručnih kadrova za upravljanje i rad u ovom obliku prodaje.

Prednosti sa stanovišta potrošača su:

-    kupovina robe iz fotelje
-    brža isporuka nego kod drugih oblika nepersonalne prodaje
-    niže cene proizvoda
-    izbegavanje pritiska prodajnog osoblja
-    veći izbor proizvoda i prodavaca
-    lakši pristup informacijama
-    smanjenje troškova nabavke proizvoda
-    brži odgovor prodavaca na zahteve kupaca
-    mogućnost nabavke novih proizvoda i usluga
-    lakše upoređivanje cena proizvoda i usluga.

Sigurno korisno za potrošače je globalno prisustvo prodavaca što nudi potrošačima i globalan izbor robe i usluga. U elektronskoj trgovini ne postoje fizičke ili nacionalne granice, ograničenje je samo u raširenosti kompjuterske mreže. 

Nedostatci sa stanovišta potrošača su:

-    nesigurnost elektronskih transakcija
-    nedovoljan nivo privatnosti podataka o sklonostima potrošača
-    mogućnost pogrešne isporuke proizvoda ili neisporuke proizvoda 
-    mogućnost lažnog predstavljanja prodavca.