Asortiman proizvoda ( marketing mix ) predstavlja skup proizvoda ( artikala ) koje jedan proizvodjac, u tom trenutku, nudi na trzistu. Da bi zadovoljili potrebe kupaca priozvodjaci su prinudjeni da imaju sirok proizvodni program,tj.da nude sirok asortiman proizvoda ( vise linija proizvoda, mada svaka linija moze imati I vise podlinija, u okviru kojih se nalazi vise artikala ) . To utice na povecanje troskova proizvodnje, zbog velikog broja sirovina, poluproizvoda, alata, zaliha gotovih proizvoda I slicno, tako da su proizvodjaci, u sistini, zainteresovani za sto uzi asortiman I sto vece serije.
U literaturi I u praksi asortiman proizvoda srece se I pod drugim nazivima kao sto su:
miks proizvoda
proizvodni program
dijapazon proizvoda
proizvodni splet I sl.
VELICINA ASORTIMANA- Prevelik izbor usluga ili proizvoda može uroditi i kontra efektom. Nastojte za kupca eliminirati nedoumice i u njegovo ime definirati što je za njega dobro. Primjerice ukoliko nudite crne kožne cipele broj 43, nastojte definirati stil osobe koja ih kupuje. Na taj način će svi naklonjeni casual looku svoju sreću okušati u toj kategoriji proizvoda. Prevelik izbor često je zbunjujuć i zbog neodlučnosti može potjerati potencijalnog kupca da sreću potraži na stranicama koje mu nude rješenje
Planiranje asortimana
• Trgovac planira asortiman da bi stvorio
odgovarajući opseg i obim proizvoda koje
će ponuditi svojim ciljnim potrošačima.
• Odgovarajući – znači onaj koji će
zadovoljiti potrebe potrošača bolje od
konkurencije, a pri tome ostvariti najveći
održivi profit.
• Proces planiranja ima dve faze:
– analizu i
– odlučivanje